Et emne, der ofte er diskuteret i samfundet og medierne, er debatten om ligestilling. Begrebet ligestilling omhandler kort fortalt, at alle mennesker skal behandles lige uanset deres etnicitet, seksualitet, alder eller køn. Særligt ligestilling mellem kønnene er meget oppe og vende i samfundet og den politiske debat, og det er et emne som I kommer til at snakke mere om, hvis I arbejder med Hjerter Dame i samfundsfag. I dette forløb skal I i stedet arbejde med begrebet kønsroller. De to områder er tæt forbundne, men hvor ligestilling omhandler idealitet om ligelig behandling, handler debatten om kønsroller mere konkret om hvilke syn, forventninger og fordomme, der er knyttet til henholdsvis det mandlige og det kvindelige køn. Der er nemlig rigtig mange forventninger og stereotyper knyttet til det mandlige og det kvindelige køn, uanset hvilken alder man har. Det er ikke sikkert, at det er noget I har tænkt over, men I har helt sikkert også oplevet at andre havde visse forventninger til jer, baseret på jeres køn.
Opgave 7
I denne opgave skal I alene og uden hjælpemidler tænke over forskelle mellem drenge og piger på en række områder. Til hver af områderne skal I lave to top-3-lister: Én for drenge og én for piger. De to lister skal til hvert område indeholde de tre svar som i tror er mest almindelige for henholdsvis drenge og piger i alderen 8-10 år. Områderne er:
Herefter skal I gennemgå jeres svar i klassen og sammenligne hvor mange af jeres svar der går igen.
Var der mange af jeres svar, der gik igen?
Fastelavnsudklædninger giver et interessant indblik i, hvor tidligt børn lærer om de kønsroller vi kan finde i samfundet. Mange drenge vil gerne klæde sig ud som soldater, cowboys, riddere eller superhelte, hvorimod piger oftere udklæder sig som prinsesser, feer eller indianere.
På samme måde er drenge oftere forbundet med ideen om at klatre i træer, spille computer og mere voldsomme lege, imens det at lege med dukker eller legen ”far, mor og børn” i langt højere grad bliver forbundet med piger.
Hvis I tidligere har arbejdet med eventyret Den grimme ælling af H.C. Andersen, så er I måske også bekendte med begrebet arv og miljø. Man støder ofte på begrebet i debatten om hvad, der gør et menneske til den person de er. Arv repræsenterer standpunktet om, at årsagen til en persons identitet og væremåde kan findes i deres genetiske og biologiske ophav – altså hvad man har arvet fra sine forældre og forfædre. Hvorimod fortalere for miljø fastholder, at et menneskes identitet er noget, der udvikler sig løbende og, at mennesker primært bliver formet af deres omgivelser igennem livet.
Man kan ofte finde diskussionen om arv og miljø indlejret i debatten om kønsroller. Hvorfor er det på billederne i legetøjs-magasiner eksempelvis oftest drenge, der er klædt ud som soldater og piger, der leger med dukker, og hvorfor indeholder de fleste eventyr og mange tegnefilm en mandlig hovedperson, som skal redde den kvindelige hovedperson?
Nogle argumenterer for, at det skyldes en helt naturlig forskel mellem mænd og kvinder, og at vi derfor indretter historier, magasiner og så videre efter disse forskelligheder, imens andre mener, at vi netop oplever disse forskelligheder på grund af måden, hvorpå vi illustrerer mænd og kvinder i sådanne medier. I virkeligheden kan det nok ikke opdeles så simpelt. Sandheden er nok, at både arv og miljø er med til at påvirke de forventninger, der findes til mænd og kvinder i samfundet, men det gør det ikke mindre vigtigt at tænke over, hvordan kønnene behandles forskelligt.
Opgave 8
I denne opgave skal I enten alene eller i to-mands-grupper besvare de følgende underopgaver skriftligt:
Diskuter jeres svar i klassen.
Copyright © 2024 | Hansen & Pedersen