Når vi nogle gange antager, at fremmede mennesker er på en særlig måde baseret på, at de tilhører en bestemt gruppe eller kultur, er der tale om stereotyper eller fordomme.
Stereotyper er forenklede generaliseringer, som både kan indebære en tillægning af positive eller negative træk. Vi støder blandt andet på stereotyper i turistguides, der giver en overordnet beskrivelse af et helt folkefærd – eksempelvis at danskere er privat anlagt, at japanere er høflige eller at canadiere er venlige og hjælpsomme. Vi ved selvfølgelig godt, at disse træk hverken gælder for alle danskere, japanere eller canadiere, men alligevel er det ikke unormalt, at man både forventer og oplever, at japanere er høflige. Ligesom der nok er større sandsynlighed for, at en dansker ser underligt på dig, hvis du pludselig stopper på gaden og taler til hende/ham end hvis vedkommende havde været canadier, da stereotyper som udgangspunkt er baseret på overordnede tendenser blandt en gruppering. Stereotyper kan også omhandle mange andre grupper end folkefærd. I skal nu prøve at lave et lille eksperiment.
Opgave 5
Brug fem minutter på at skrive en kort beskrivelse af, hvad der kendetegner en typisk bedstemor. I skal altså ikke lave en detaljeret beskrivelse af jeres egen bedstemor, men i stedet prøve at lave en beskrivelse som I tror vil svare til det billede de fleste har af en bedstemor. Sammenlign derefter jeres beskrivelser med resten af klassen i fællesskab.
Mindede jeres svar om hinandens?
Der var sikkert nogle af jer, der beskrev en bedstemor som en ældre, sød og gråhåret dame. De fleste af jer har sikkert oplevet at støde på en sur ældre dame, men alligevel vil mange af os forbinde ordet bedstemor med en sød ældre dame, da mange af os er vokse op med en bedstemor, der har gjort hvad hun kan for at forkæle sine børnebørn.
Det er ikke ensbetydende med at en bedstemor hverken behøver at være sød, gammel eller gråhåret, men da alle bedstemødre har voksne børn, vil der oftest være tale om ældre kvinder, og da de fleste mennesker bliver gråhårede, når de bliver ældre, passer beskrivelsen derfor med en vis sandsynlighed relativt godt. Derudover bliver billedet af, at en bedstemor er en sød, ældre, gråhåret dame forstærket af, at de ofte er fremført på denne måde i bøger, film og tegnefilm, da det gør det lettere for seerne at relatere til karakteren. Alligevel kan man sagtens have en helt anden opfattelse af, hvordan en typisk bedstemor vil være, hvis man selv har haft nogle helt andre oplevelser af, hvordan bedstemødre er.
Vi forbinder alle sammen visse karaktertræk med bestemte grupper af mennesker, baseret på hvad vi har oplevet eller lært, selvom vi egentligt godt ved, at det ikke altid passer. Ligesom stereotyper er fordomme ofte bygget på ensidige generaliseringer, der er baseret på ting som vi enten har oplevet eller er blevet fortalt, men hvor stereotyper både kan indebære positive og negative træk, så er fordomme udelukkende negative og ofte er de baseret på misforståede eller forkerte generaliseringer.
En fordom kunne eksempelvis være at store, skaldede og tatoverede mænd er voldlige eller at piger er dårligere end drenge til fodbold. Det er også fordomme der ligger til grund for racisme - altså hvor en person har fået et negativt indtryk af en person fra et særligt land eller en bestemt hudfarve, og derefter dømmer alle andre med samme baggrund eller hudfarve sådan.
Opgave 6
Sæt dig sammen med din sidemand eller alene og brug tyve minutter på at lave en liste over alle de stereotyper du kan komme i tanke om. Det behøver ikke nødvendigvis at være stereotyper eller fordomme som du selv tror på, men kan ligeså godt være nogen som du har oplevet eller hørt om – historiske eksempler er også velkomne. Når de tyve minutter er gået, skal I diskutere følgende spørgsmål i klassen med udgangspunkt i de stereotyper og fordomme I har skrevet ned:
Copyright © 2024 | Hansen & Pedersen